.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آثار ماجرای «عزل و ابقای مصلحی» در وزارت اطلاعات

از ماه ها پیش در محافل سیاسی و رسانه ای ، بحث برکناری حجه الاسلام حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات مطرح بود و یک بار در پاییز سال گذشته ، حتی پیامک عزل او به اهالی رسانه ارسال و البته ساعتی بعد تکذیب شد!

این که چه عواملی باعث ایجاد زاویه بین رئیس دولت و وزیر اطلاعات شده بود ، بحثی است که بخشی از آن مانند بعضی عزل و نصب ها و حساسیت مقامات وزارت به برخی سفرهای خارجی اطرافیان رئیس جمهور و ... در چند وقت اخیر از پرده برون افتاده و قطعاً مسائل دیگری نیز به دلایل خاص امنیتی و اطلاعاتی مکتوم و پنهان باقی مانده اند.

اما فارغ از علت یابی این ماجرا ، مساله مهم ، تاثیرات منفی و گریز ناپذیر این وضعیت در درون مجموعه بسیار حساس و استراتژیک وزارت اطلاعات بود.
این یک اصل مسلم است که در هر مجموعه ای که ثبات مدیریتی زیر سوال باشد و ماندن یا رفتن مدیریت ارشد یک مجموعه ، نقل محافل آن باشد ، حاشیه ها و هاله های ابهام ، خواهی نخواهی بر عملکرد مجموعه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اینک با برکناری استعفا گونه آقای حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات و مخالفت رهبر معظم انقلاب با این امر که به ابقای وی با دستور و نظر مساعد مقام معظم رهبری انجامید ، دو اثر مهم در عرصه مدیریتی وزارت اطلاعات حادث شده است: اول آن که بحث تزلزل و آینده نامعلوم مدیریتی این وزارتخانه به طور کامل منتفی شده و دوم این که ثبات مدیریتی حاصل شده ، با پشتیبانی تمام عیار رهبر انقلاب ، مستحکم تر از قبل و حالت عادی شده که پشتوانه قابل اعتنایی برای وزیر و پرسنل وزارت اطلاعات برای انجام مأموریت های قانونی شان است به گونه ای که می توان گفت با توجه به وقایع رخ داده ، در حال حاضر هیچ کدام از وزرا ، چنین استظهاری ندارند.
این وضعیت باعث می شود مجموعه وزارت اطلاعات ، با حاشیه امنی قابل اعتنا و اعتماد به نفسی تقویت شده ، به مواجهه با برخی انحرافات در داخل برخی مجموعه های دولتی بپردازد.

وزارت اطلاعات هر چند در قالب بندی های حقوقی ، بخشی از دولت است ولی واقع امر آن است که این وزارت ، متعلق به این دولت و آن دولت نیست ، بلکه مجموعه ای است متعلق به مردم و نظام. چه آن که اگر وزارت اطلاعات ، ملک طلق دولت محسوب شود ، آنگاه در برابر انحرافات اطلاعاتی و امنیتی احتمالی در دولت ، خلع سلاح است که این امر ، هرگز با مصالح کلان ملی سازگاری ندارد.

به هر حال با اتفاقات رخ داده باید گفت که دوران جدیدی در وزارت اطلاعات آغاز شده و ای بسا ماجرای عزل استعفا گونه وزیر اطلاعات و ابقای وی توسط رهبر معظم انقلاب ، کاتالیزوری باشد برای اجرای طرحی که برخی نمایندگان مجلس در دست بررسی دارند تا بر اساس آن ، وزارت اطلاعات را به "سازمان اطلاعات" تبدیل کنند. حال ، این طرح خوب است یا نه ، بحث دیگری است اما واقعیت این است که کاری که احمدی نژاد کرد ، عملاً موقعیت طرفداران این طرح را تقویت نمود./عصرایران


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

d 31 فروردين 1390
این تحلیل منوط به آن است که آقای احمدی نژاد مثل آقای خاتمی همه چیز را تایید کند . نه احمدی نژاد خاتمی هست و نه شرایط آنگونه هست که نویسنده محترم نتیجه گرفته اند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.874 seconds.